Acht tips om uitgevers te benaderen

Uitgevers en literair agenten krijgen maandelijks talloze manuscripten binnen van startende auteurs. Eén fout bij het insturen en je manuscript wordt aan de kant gelegd. Met deze tips zal een uitgever of agent zeker aandacht aan jouw manuscript besteden.

 

1. Vind de juiste uitgever

Startende schrijvers weten vaak niet met welke uitgever ze in contact moeten komen. Sommige uitgevers geven bijvoorbeeld geen korte verhalen of poëzie uit, dus als je in die genres schrijft, zul je op zoek moeten gaan. Duik de bibliotheek in en zoek boeken op in het genre waar jij ook in schrijft. Kijk bij welke uitgever zij zijn gepubliceerd. Zo kun je voorkomen dat je bijvoorbeeld een non-fictie manuscript instuurt aan een uitgever van fictie.

2. Stuur een begeleidende brief mee

Als een uitgever of literair agent een manuscript binnenkrijgt zonder enige vorm van uitleg, kun je ervan uitgaan dat ze het niet zullen lezen. Stuur daarom een begeleidende brief mee. Wees daarin helder en beknopt, een redacteur zit immers niet te wachten op een uitleg van het hele schrijfproces. Wees vriendelijk en verwijs naar het bijgeleverde manuscript zonder er te veel over uit te wijden. En let op: maak geen spelfouten in de brief!

3. Stuur een synopsis mee

Niet minder belangrijk is het meesturen van een synopsis. Dit is een beknopt overzicht van jouw verhaal en is vaak de eerste indruk die een redacteur krijgt van jouw werk. De synopsis is als het ware een pitch; als je de redacteur ermee overtuigt, ben je er vrijwel zeker van dat hij het manuscript gaat lezen. Maak je synopsis overigens niet langer dan twee A4tjes, de redacteur heeft immers een heel manuscript voor de boeg. Lees hier hoe je een goede synopsis van je verhaal kunt schrijven.

4. Stuur niet meer dan één verhaal tegelijkertijd in

Deze tip geldt met name voor schrijvers die een roman insturen. Uitgevers en literair agenten moeten veel manuscripten doornemen en zullen niet verder lezen als ze het eerste verhaal niks vinden. Bespaar jezelf dus de moeite (en de kosten) en stuur één verhaal per keer in. Zo kun je ook alle aandacht op dat ene verhaal focussen om het zo goed mogelijk te maken.

5. Stuur geen eerder gepubliceerd werk in

Sommige uitgevers of websites geven werk uit dat eerder gepubliceerd is, maar het komt niet vaak voor. Uitgevers willen met iets nieuws komen, iets dat het publiek nog niet eerder gezien heeft. Stuur dus niet een oud manuscript in dat vroeger bij een andere uitgever onder is gebracht, maar schrijf nieuw materiaal.

6. Word niet boos op de uitgever/agent

Niet iedere redacteur ziet even vlug de waarde van een verhaal in, en sommigen maken ook fouten, maar uiteindelijk zijn zij wel degenen die opgeleid zijn voor het werk dat ze doen. Probeer dus geen discussie aan te gaan als je een afwijzing binnenkrijgt, maar lees/luister naar de feedback. Ben je boos op het feit dat je een standaard afwijzing per mail hebt ontvangen, bedenk dan dat de meeste uitgevers het te druk hebben om iedereen die ze afwijzen een persoonlijke mail of brief te sturen. Lukt het niet bij een uitgever, bedank ze dan voor de moeite en kijk verder.

7. Houd uitgevers op de hoogte

Word je gekozen door een uitgever, vergeet dan niet de overige uitgevers naar wie je jouw manuscript hebt gestuurd op de hoogte te stellen. Zo voorkom je dat een redacteur tijd verspilt aan een verhaal dat al vergeven is. Laat dus ook op voorhand weten dat jouw verhaal bij andere uitgevers ligt, zodat daar rekening mee gehouden kan worden.

8. Heb geduld

Dit is misschien wel de belangrijkste tip bij het insturen van een manuscript. Vergeet niet dat veel bekende schrijvers talloze keren hun manuscript hebben ingestuurd voordat ze werden geaccepteerd. Heb dus geduld en blijf insturen nadat je de feedback van afwijzingen hebt verwerkt. Lukt het bij de ene uitgeverij niet, dan zijn er altijd nog vele andere die misschien wel staan te popelen om jouw verhaal te publiceren.